/*-------- Begin Drop Down Menu -------*/ #menubar { background: #8E8E8E; width: 840px; color: #FFF; margin: 0px; padding: 0; position: relative; border-top:1px solid #B2FFFF; height:35px; } #menus { margin: 0; padding: 0; } #menus ul { float: left; list-style: none; margin: 0; padding: 0; } #menus li { list-style: none; margin: 0; padding: 0; border-left:1px solid #1A6680; border-right:1px solid #1A6680; height:35px; } #menus li a, #menus li a:link, #menus li a:visited { color: #FFF; display: block; font:normal 12px Arial, Tahoma, Helvetica, FreeSans, sans-serif; margin: 0; padding: 9px 12px 10px 12px; text-decoration: none; } #menus li a:hover, #menus li a:active { background: #130000; /* Menu hover */ color: #FFF; display: block; text-decoration: none; margin: 0; padding: 9px 12px 10px 12px; } #menus li { float: left; padding: 0; } #menus li ul { z-index: 9999; position: absolute; left: -999em; height: auto; width: 160px; margin: 0; padding: 0; } #menus li ul a { width: 140px; } #menus li ul ul { margin: -25px 0 0 160px; } #menus li:hover ul ul, #menus li:hover ul ul ul, #menus li.sfhover ul ul, #menus li.sfhover ul ul ul { left: -999em; } #menus li:hover ul, #menus li li:hover ul, #menus li li li:hover ul, #menus li.sfhover ul, #menus li li.sfhover ul, #menus li li li.sfhover ul { left: auto; } #menus li:hover, #menus li.sfhover { position: static; } #menus li li a, #menus li li a:link, #menus li li a:visited { background: #B3B3B3; /* drop down background color */ width: 120px; color: #FFF; display: block; font:normal 12px Arial, Tahoma, Helvetica, FreeSans, sans-serif; margin: 0; padding: 9px 12px 10px 12px; text-decoration: none; z-index:9999; border-bottom:1px solid #1A6680; } #menus li li a:hover, #menusli li a:active { background: #130000; /* Drop down hover */ color: #FFF; display: block; margin: 0; padding: 9px 12px 10px 12px; text-decoration: none; } /*-------- End Drop Down Menu -------*/

Thursday, December 13, 2012

Maki hamun hantu....



Assalamualaikum


Dalam dua malam lepas aku tak dapat tido. Bukan tak dapat langsung. Tapi usaha nak tido tu punyalah payah. Gigih giler.


Bukan tak dapat tido mata tak ngantuk ke apa. Tapi time aku nak lelap je aku dengar macam orang ketuk pintu bilik aku. Nak lelap skali lagi aku dengar macam pintu pagar rumah aku di keriuk-keriuk (biasa la pintu pagar lama). Then next nak lelap bunyi air mencurah dalam bilik air aku. Nak lelap lagi, bunyi macam orang nak masuk rumah la plak..Nak lelap lagi, bunyi benda lain plak...macam-macam bunyi. Serious! Ntah berapa kali percubaan nak lelap aku fail malam tu. Serious tension. Tapi aku terpikir gak, ni imaginasi aku ke or sememangnya reality. Imaginasi maksud aku, yer la kan bila kita nak terlelap means saat betul-betul kita akan masuk ke 'alam lain' fikiran kita akan terawang-awang sket kan.. (ke aku je cam tu?) Time tu jugaklah kadang-kadang tiba-tiba kaki kita tersentak la (seolah-olah kita nak terjatuh lubang bapppakk besar). Kann? Alaaa mesti korang paham maksud aku. Apa benda ntah term yang dipanggil untuk kejadian macam ni (aku pernah terbaca beberapa fakta pasal ni).


Tapi kali ni lain. Lain maksud aku, kalau yang normal punya (contoh tersentak kaki tu), right after kaki tersentak tu senang-senang je aku lena. Terus dibuai mimpi. But kali ni, setiap kali aku tersentak disebabkan bunyi-bunyian tu, terus aku segar. Then aku pasang telinga (orang Tganu pangil 'bang dengor' means ko nak identify bunyi apakebenda tu). Bila aku bang dengor senyap la pulak benda tu. Dah tu punya lah payah nak dapat feel mengantuk balik. Bila feel mengantuk datang balik, then dengar lagi. Tak ke ko hanginnn???


Sebenarnya time dengar macam-macam bunyi tu memanglah aku takut. Takut apa? Hantu? Oh tidak.. Jangan silap paham. Kat sini aku tak nak lah cakap besar yang aku ni berani. Tapi setiap kali dengar something yang mencurigakan time nak tido ke apa ke, mind aku akan set "ORANG JAHAT", "PECAH RUMAH". Aku takut orang. Takut sehhhhh. Otak aku akan twist ke situ dulu. Lama tang tu then baru terpikir hantu setan. Dah la aku stay sensorang je. Yer, aku memang dah biasa sangat tido sorang-sorang kat rumah sewa ni. Hosmet aku jenis yang out station memanjang. 


Aku kalau bab hantu setan ni malas nak peduli. Ntah apa penyakit aku pun tak tau. Nak kata berani sangat tu tak la. Muncul depan mata konpem aku pengsan gak. Tapi aku pelik, seakan ada suara berkata " dah tak muncul, buat apa ko pedulik". So aku tak peduli. 


Errmm..otak aku ni lambat pikap sket bab-bab hantu mistik ni. Bukan tak percaya. Tapi lebih menjurus kepada bengap. Jenis tak cakna. Teringat dulu time kat kampung. Nak tido then tetiba aku dengar bunyi kerete lalu sambil press minyak kuat gilerr depan rumah aku. Time tu dalam pukul 3 pagi kot. Tak pernah lagi dengar bunyi kereta sepelik tu. Memang lain macam. Yer la, depan rumah aku tu jalan kampung je. Bukan highway 4 lane nak bising-bising malam-malam buta.

VRRooommmmmmmmmm skali ko. Then tak sampai 10 saat lepas kereta pelik tu lalu tiba-tiba dengar suara pompuan: "Abanggggggg jangan pergi bangggg... Tungguuuu...Jangan pergiiii... Tungguuuu". Di susuli bunyi selipar kelepek-kelepek-kelepek (kuat giler bunyi selipar dia) seakan-akan berlari mengejar kereta tadi. Mendayu-dayu sungguh suara pompuan tu. Then perlahan-lahan suara dia hilang di telan malam. Susup-susup gitu..Pelik sungguh adegan malam tu. Serious pelik. Bunyi selipar dia pun cukup memelikkan aku. Giler ko...pukul 3 pagi tu!!!


Tapi ntah macam mana, jujur aku cakap, saat tu sekelumit pun tak terlintas kat kepala hotak aku ni yang adegan bunyi tadi tu adalah hantu setan. Wpun aku admit tersangat-sangatlah pelik apa yang aku dengar. Tapi disebabkan bunyi tu menggangu tido aku, so yang aku tau aku memaki hamun dalam hati "Lahabau mana yang gaduh laki bini malam-malam buta ni. Kacau aku nak tido betul!". Memang aku hangin kalau orang kacau aku tido. Sebab aku jenis susah nak tido. Serious memang ni yang aku terdetik. 


Kat sini, based apa yang aku citer ni maybe korang pun akan pikir laki bini bergaduh jugak. Sebab korang tak dengar sendiri the weird sound show aku cakap tu (sampai sekarang aku baleh bayangkan lagi). Tapi aku lain kes. Sebab aku dah dengar dan admit bunyi tu pelik lain macam. Tapiii otak aku tetap tak berpikir menjurus ke arah benda-benda mistik ni. Yang aku pikir laki bini bergaduh.


Sehingga lah pada suatu hari kat skolah (berbulan-bulan lepas tu). Aku and the geng duk borak-borak pasal hantu. Biasa la time skolah dulu kan..bila masuk citer hantu je, masing-masing berlumba-lumba nak citer pasal hantu. Lepas sorang-sorang duk citer. Aku dengar je. Kalau aku citer pun mesti copy paste orang lain punya kisah je. Sebab tak ada kisah sendiri (mana boleh diam je, aku pun nak story gak..haha).

Tapiii.....

Once kawan aku yang duk bersebelahan kampung aku start buke citer kisah nenek dia. Aku melopong jap. Apa yang dia citer exactly macam kisah aku or apa yang telinga aku dengar that night. Sebijik-sebijik. Nenek dia dengar kereta pelik lalu, suara orang pompuan memanggil-manggil, bunyi tapak kaki or selipar yang kuat. Sebijik! Mula-mula kawan aku start citer tu, ada gak aku terpikir..."giler jauh pasangan laki bini ni bergaduh..kejar mengejar sampai kampung sebelah (ada lagi sisa-sisa bengap otak aku pusing). Yang membuatkan otak aku berpikir kehadapan sket bila kawan aku ni cakap nenek dia bukan dengar skali je. Banyak kali. Means banyak malam adegan ni berlaku. Aku berpikir sejenak "takkan la laki bini tu gaduh banyak malam norr...pas tu bunyi yang sama je". Apa ke bangang tetiap malam laki start kete, then bini kejar kut belakang..esok start lagi, bini kejar lagi. Gilo ke apo? Ingat drama ulang tayang? 


Makin kedepan aku berpikir. Dan yang membuatkan aku tak syak lagi apa yang aku dengar tu adalah hantu setan bila kawan aku ni cakap nenek dia cuba-cuba bukak tingkap nak tengok "sapa" yang bising malam-malam buta tu. The result is Nothing. Kosong. Jalan lengang. Hening. Ok sah! Maknanya apa yang aku dengar that night adalah iblis tengah gaduh laki bini. Bukan manusia. Wallualam..


Punya la lembab otak aku nak process. Makan bulan baru sedar. Serious.



Ada satu lagi kisah time aku kat matrik. Kolej matrik aku ni memang terkenal dengan 'mengusik. Bukan mengusik sikit-sikit. Tapi dah masuk bab kena rasuk bagai dah. Ramai jugak lah yang terkena. Tapi takde la sampai histeria satu kolej. Budak kena rasuk berguling-guling depan aku memang dah biasa la time tu.


Nak dijadikan cerita, ada budak satu bilik aku "terkena" (time tu satu bilik ramai..dalam 12 orang kot). So, ada sorang minah ni ntah macam mana aku pun tak pasti how dia terkena. Tapi bukan jenis yang terkena terus teruk guling-guling histeria tu. Dia terkena masih peringkat awal. Kira macam awal percubaan benda tu nak 'masuk'. Dia dah lain macam. Macam nak gaduh ngan orang je. Perangai jadi pelik. Bengis. Jadi serba tak kena. Nak cari pasal ngan orang pun yer gak. 


Aku ni plak time tu tak ada dalam bilik (biasa la jenis suka merayap). Minah tu duk mundar mandir dalam bilik la dari tadi. Kira semua roomate aku dah syak yang bukan-bukan. Sebab dah terbiasa kan menonton aksi-aksi rasuk kat kolej aku tu. Tapi depa tak berani nak kata apa-apa. Tup-tup aku masuk bilik. Then terus tuju ke bilik air. Sambil-sambil lalu ke bilik air tu aku dah nampak minah ni duk mundar-mandir lain macam dalam bilik tu. Macam angau pun yer gak. Tapi aku kan....aku tak peduli hal orang. Lantak ko lah (sebenarnya aku tak pikap). 


Tapi tiba-tiba dia datang kat aku, belum sempat aku ke bilik air. Then dia sound aku dengan nada yang kasar. Yang pasti sepatah haram aku tak paham apa yang dia cakap. Yang aku paham baldi je (sebab tangan dia duk tunjuk-tunjuk baldi). Muka dia memang lain macam. Bengis. Aku ni terpinga-pinga. Dah la tengah tahan kencing. Aku tengok baldi, tengok dia. Tengok baldi lagi, tengok muka dia. Cuba nak memahamkan. Apa yang tak kena dengan baldi tu?? Hantu betul minah ni (memang betul dia tengah hantu pun..aku jer yang bengap tak paham-paham). Dalam hati aku. "Eh, tiba-tiba marah aku". Apa kes ngan minah ni. Merepek pasal baldi pulak tu. Yang aku ni pulak jenis hangin tak bertempat gak. Aku ni tak boleh bab-bab macam ni. Mula la aku nak penampor orang. Tapi takde la aku tampor dia. Cuma just aku tinggikan suara sound dia balik je. Ntah apa aku marah dia pun aku tak ingat. Aku pun sama 2x5 hantu dengan dia. 


Dia senyap. Tak balas. Terus lajuuuu keluar bilik. Langsung tak kata apa-apa. Time tu aku rasa seolah-olah aku bercakap ngan baldi je. Boleh dia tinggalkan aku bodoh macam tu je. Terpinga-pinga aku dibuatnya. Nak je aku hempuk ngan baldi tu.


Bila dia keluar je dari bilik, roomate aku terus sound aku.."Ko ni Sher, dia tengah 'pelik' tu. Dari tadi dah kitaorang duk senyap tak kata apa-apa. Takut makin parah". Aku jawab balik.."Hah? Pelik? Memang pelik pun dia...Pelik apa ni???

"Pelik apa lagi, pelik penyakit kolej kita ni la"

"Errrr...mana cheq tauuu...heheh"

So, tersedarlah aku yang aku telah maki hamun hantu sebentar tadi. Ya Rabbi.. Sungguh tak alert aku ni. Aku rasa aku memang ada alertness problem. Tapi pikir-pikir balik, bagus jugak aku tak alert bab-bab hantu ni. Kan kalau aku alert, konpem aku takut. Tak mo ah hidup dalam ketakutan.


Berbalik kisah aku dengar bunyi-bunyi tak pasti 2 3 malam lepas tu. Aku takuttt. Serious aku takut. Tapi macam aku kata lah. Aku takut orang. Aku tak pikir benda lain. Aku berdoa sangat-sangat moga rumah aku ni selamat..dijauhkan dari segala malapetaka.


 Sampaikan dalam hati aku cakap macam ni.. " kalaulah bunyi-bunyi  ni hantu setan yang buat..teruskanlah, malas aku nak layan ko (wpun sakit hati tak boleh tido. Bunyi dah la...jangan plak ko muncul depan aku..muehehhe). Tapi jangan lah bunyi-bunyi ni bersumberkan manusia. Mintak jauhh Ya Allah..


Dan lepas tu aku terlelap jugak akhirnya. Alhamdulillah...Sekian.








No comments:

Post a Comment